Banner Portal
As fronteiras do mundo conhecido
Rosa Magalhães. Porta-Bandeira – O Cosmo. Aquarela sobre papel, 1997. Acervo da artista. ©️Rosa Magalhães
PDF

Keywords

Personification of America
Artemis
Renaissance

How to Cite

DEGGER, Brenda. As fronteiras do mundo conhecido: representações da América e Ártemis nos século XVI e XVII. Figura: Studies on the Classical Tradition, Campinas, SP, v. 9, n. 2, p. 131–162, 2021. DOI: 10.20396/figura.v9i2.15648. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/figura/article/view/15648. Acesso em: 26 apr. 2024.

Abstract

The representation of the continents as women during the 16th and early 17th centuries is considerably disseminated on maps, frontispieces, emblem books, tapestries and porcelain. Each woman is adorned and surrounded by characteristic elements that make its recognition possible. Asia, for example, is usually accompanied by a camel, carries spices and wears richly decorated garments. These attributes are sought in different image repertoires such as the Judeo-Christian tradition, travel accounts and Greco-Roman mythology. The recovery of classical antiquity myths in the artistic production of this period is recurrently addressed. Given some similarities between the personifications of America and the goddess of hunting, Artemis, such as the presence of bow and arrows, the hypothesis emerged that these images were related in the Renaissance context. Idea based on the notion presented by Jean-Pierre Vernant that Artemis was a deity located on the margins between civilization and barbarism, a position shared by America, a continent that was on the edge of the world known to Europeans. The aim of this article is to identify the possible links between America and Artemis based on the analysis of productions from the 16th and 17th centuries.

https://doi.org/10.20396/figura.v9i2.15648
PDF

References

CAMILO, Janaina. Em busca do País das Amazonas: o mito, o mapa, a fronteira. Paraty, Anais do I Simpósio Brasileiro de Cartografia Histórica: Passado Presente nos Velhos Mapas: Conhecimento e Poder, 2011.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Difel: Lisboa, 2002.

DALY, Peter M. Literature in the light of the emblem. Toronto: University of Toronto Press, 1998.

DEGGER, Brenda Yasmin. Donna di volto terribile: alegoria da América e repertórios imagéticos do Renascimento. 2020. 141 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de História, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.

DORÉ, Andréa. Cartografia da promessa: Potosi e o Brasil em um continente chamado Peruana. São Paulo: Intermeios, 2020.

HARTOG, François. O espelho de Heródoto. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. Visão do Paraíso: os motivos edênicos no descobrimento e colonização do brasil. São Paulo: Editora Brasiliense, 2000.

KLARER, Mario. Woman and Arcadia: The Impact of Ancient Utopian Thought on the Early Image of America. Journal of American Studies, [s.l.], v. 27, n. 1, p.1-17, abr. 1993.

LESTRINGANT, Frank. A oficina do cosmógrafo ou A imagem do mundo no Renascimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira: 2009.

MANNING, John. The emblem. Londres: Reaktion Books, 2004.

MARITZ, J. A. From Pompey to Plymouth: the personification of Africa in the art of Europe. Scholia: Studies in Classical Antiquity, s. l., v. 11, n. 1, jan. 2002.

MELION, Walter S.; RAMAKERS, Bart (ed.). Personification: embodying meaning and emotion. Embodying Meaning and Emotion. Leiden: Brill, 2016.

MOTT, Luiz. As Amazonas: Um mito e algumas hipóteses. In: VAINFAS, Ronaldo (Org.). América em tempo de conquista. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1992.

OLIVEIRA, Adriano Rodrigues de. As amazonas no imaginário literário/iconográfico da Ibero-América no século XVI. 2016. 134 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de História, UFGD, Dourados, 2016.

OLIVEIRA, Carla Mary S. A América alegorizada: Imagens e visões do Novo Mundo na Iconografia europeia dos séculos XVI a XVIII. João Pessoa: Editora UFPB, 2014.

PANOFSKY, Erwin. Iconografia e Iconologia: Uma Introdução ao estudo da arte da Renascença. In: Significado nas Artes Visuais. São Paulo: Perspectiva, 1986.

PANOFSKY, Erwin. Tomb Sculpture. Nova Iorque: Harry N. Abrams, Inc., 1964.

RAMACHANDRAN, Ayesha. The Worldmakers: Global Imagining in Early Modern Europe. Chicago: University of Chicago Press, 2015.

TATSCH, Flavia Galli. A construção da imagem visual da América: gravuras dos séculos XV e XVI. Tese de Doutorado em História, Universidade Estadual de Campinas, 2011.

VERNANT, Jean-Pierre. A Morte nos Olhos: Figurações do Outro na Grécia Antiga Ártemis, Gorgó. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1988.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Brenda Degger

Downloads

Download data is not yet available.