Abstract
This study is based on bibliographic research and documentary research based in the experience on the internationalization of Professional and Technological Education at the Federal Institute of Education, Science Technology of São Paulo (IFSP), in order to understand the institutional processes that facilitate their viability. The focus on describing and analyzing the internationalization of this institution will be through the action of the International Relations Office of this institute, which emerged in 2016, in a study that focuses on the policies and strategic actions designed in its institutional documents. It is understood that, with the publication of regulatory documentation for its policies, the IFSP is strengthening its internationalization structure for education.
References
Almeida, M. L. P., Pereira, E. M. de A., & Santos Filho, J. C. (2020). Apresentação do Dossiê “Internacionalização na universidade ibero-americana: políticas, desenvolvimentos e desafios”. Série-estudos – Periódico do Programa de Pós-graduação em Educação da UCDB, 25(53), 3–10. http://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i53.1432
Altbach, P. G., & Knight, J. (2007). The Internationalization of Higher Education: Motivations and Realities. Journal of Studies in International Education, 11(3-4), 290–305. http://doi.org/10.1177/1028315307303542
Bassani, S.M.M.S., & Barreto, V.R. (2018). A política de internacionalização da rede federal EPCT a projetos de internacionalização do currículo: um relato de experiência do Instituto Federal do Espírito Santo. In I. M. W. Coelho (Org.). A internacionalização da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica: fundamentos, ações e perspectivas. Campinas: Pontes.
Brasil (2008). Lei nº 11.892 de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação professional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acesso em: 15 jul.
Coelho, I. M. W. S. (2018) A internacionalização da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica: fundamentos, ações e perspectivas. Campinas, SP: Pontes.
Conselho Nacional das Instituições da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica – CONIF (2020). Disponível em: http://portal.conif.org.br/br/. Acesso em: 31 jul 2020.
Fossatti, P., Miranda, J. A. A. de, & Moehlecke, C. (2020). Internacionalização das IES brasileiras: uma análise crítica ante as dificuldades na gestão. Anais do XV Colóquio Internacional de Gestão Universitária – CIGU Desafios da Gestão Universitária no Século XXI Mar del Plata – Argentina 2, 3 e 4 de dezembro de 2015. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/30411839.pdf. Acesso em: 03 mai 2020.
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – IFSP (2020). Portal Institucional. Disponível em: https://www.ifsp.edu.br/institucional/123-assuntos/reitoria/reitoria-botao/1085-ARINTER. Acesso em: 25 jun 2020.
Lima, B. F (2018). O processo de internacionalização no IFRN: Diagnóstico e possiblidades para o futuro.In I. M. W. S. Coelho (Org.). A internacionalização da rede federal de educação professional, científica e tecnológica: fundamentos, ações e perspectivas. Campinas: Pontes.
Middlehurst, R., & Woodfield, S. (2007). Responding to the Internationalization Agenda: Implications for Institutional Strategy. York: Higher Education Academy.
Ministério da Educação – MEC (2018). Levantamento das ações de internacionalização da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica e resultados do GT de políticas de internacionalização. Brasília: MEC.
Pacheco, E. (2015). Fundamentos Político-Pedagógicos dos Institutos Federais. Natal: Editora IFRN.
Souza, C. S. S., Abba, M. J., & Streck, D. R. (2020). Internacionalização como um processo de mudança: uma entrevista com Jane Knight. ETD – Educação Temática Digital, 22(3), 529–537. http://doi.org/10.20396/etd.v22i3.8659365
Wassem, J., Pereira, E. M. de A., & Finardi, K. R. (2020). Internacionalização na educação superior: pressupostos, significados e impactos. ETD – Educação Temática Digital, 22(3), 520–528. http://doi.org/10.20396/etd.v 22i3.8660914
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Fernanda Ferreira Boschini, Cynthia Regina Fischer, Sueli Soares dos Santos Batista