Banner Portal
Brazilian Agribusiness Association (ABAG) and the institutionalization of rural business interests in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

ABAG
Agronegócio
Hegemony

How to Cite

LACERDA, Elaine. Brazilian Agribusiness Association (ABAG) and the institutionalization of rural business interests in Brazil. RURIS (Campinas, Online), Campinas, SP, v. 5, n. 1, 2013. DOI: 10.53000/rr.v5i1.965. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ruris/article/view/16843. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

This article aims to draw attention to the politicization of the economy though agribusiness approach as an political-ideological movement of rural businessmen in Brazil and rescue of significant base of atuation of this movement in its search for formatting of an institutionality favorable to the organizational model diffused by the concept of agribusiness, recently resignifying as sustainable agriculture. Exercise that translates a continous effort to the construction and consolidation of the hegemony of the rural business in a capital imagetization context, where specialists in marketing assume a fundamental role in the conflictive production of consensus.
https://doi.org/10.53000/rr.v5i1.965
PDF (Português (Brasil))

References

BATALHA, M. O. et al. Recursos humanos e agronegócio: a evolução do perfil profissional. Jaboticabal: Novos Tempos, 2005.

BOURDIEU, P. A reprodução: elementos para uma teoria dos sistemas de ensino. Petrópolis: Vozes, 2008.

DELGADO, G. Capitalismo financeiro e agricultura no Brasil: 1965-1985. São Paulo: Ícone, 1985.

EHLERS, E. Agricultura sustentável: origens e perspectivas de um novo paradigma. São Paulo: Livros da Terra, 1996.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006, v. 2.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007, v. 3.

GRYNSZPAN, Mario. Carreiras, redes e internacionalização. Um estudo do agronegócio, 2008. Disponível em: www.fae.unicamp.br/focus/textos/grynspan-mario.

LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder, 6a ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

MARTINS, J. R. Branding: um manual para você criar, gerenciar e avaliar marcas. São Paulo: GlobalBrands, 2006.

MENDONÇA, S. R. A questão agrária no Brasil: a classe dominante agrária – Natureza e comportamento, 1964-1990. São Paulo: Expressão Popular, 2006.

MOREIRA, R. J. Renda da natureza e territorialização do capital: reinterpretando a renda da terra na competição intercapitalista. Estudos e Sociedade, Rio de Janeiro, n. 4, p. 89-111, 1995.

MOREIRA, R. J. Assimetrias de poder, cultura, territórios ecossistêmicos e globalização. In: Mundo rural IV: configuração rural-urbanas – Poderes e políticas. Rio de Janeiro: Mauad X, Edur, 2007.

OLIVEIRA, Andréa Cristina de Jesus. Lobby e representação de interesses: lobistas e seu impacto sobre a representação de interesses no Brasil. 2004. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

SILVA, J. G. da. A modernização dolorosa: estrutura agrária, fronteira agrícola e trabalhadores rurais no Brasil. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.

SILVA, J. G. da. A nova dinâmica da agricultura brasileira. Campinas: IE/ Unicamp, 1996.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2013 RURIS (Campinas, Online)

Downloads

Download data is not yet available.