Banner Portal
The education on the countryside and your reality
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Rural education
Critique of dualism reason
Cultural diversity

How to Cite

VALENTE, Ana Lúcia. The education on the countryside and your reality: for a new level of discussion . RURIS (Campinas, Online), Campinas, SP, v. 2, n. 2, 2012. DOI: 10.53000/rr.v2i2.672. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ruris/article/view/16789. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

A contribution to the debate over rural education is intended, seeking to recuperate some concepts elaborated by social anthropology, which has been producing studies over cultural diversity. This article aims highlight some analysis produced by history of education, that will clarify ongoing processes. It begins with an analysis of some official documents claiming educational specificity, concerning cultural diversity and rural students, and proceeds criticizing certain approach to this theme, signalizing the need of a more rigorous theoretical treatment.
https://doi.org/10.53000/rr.v2i2.672
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, Gilberto Luiz. A produção da escola pública contemporânea. Campo Grande: Editora UFMS; Campinas: Autores Associados, 2001.

ALVES, Gilberto Luiz. Universal e singular: em discussão a abordagem científica do regional. In: ALVES, G. Mato Grosso do Sul: o universal e o singular. Campo Grande: Editora Uniderp, 2003, p. 17-29.

ALVES, Gilberto Luiz. Falácias sobre a educação no campo. In: SOUZA, Ana Aparecida Arguelho de; FRIAS, Regina Barreto (Orgs.). O processo educativo na atualidade – Fundamentos teóricos. Campo Grande: Editora Uniderp, 2005a, p. 83-97.

ALVES, Gilberto Luiz. Discursos sobre educação no campo: ou de como a teoria pode colocar um pouco de luz num campo muito obscuro. Campo Grande, 2005b (versão provisória digitada).

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo, Resolução CNE/CEB, n. 1, 3 de abril de 2002. Diário Oficial, Brasília, 9 de abril de 2002, seção 1, p. 32.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Ministério da Educação. Educação do campo. Disponível em: www.mec.gov.br/secad. Acesso em 28.3.2006a.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Ministério da Educação. Elementos para um plano nacional de educação do campo. Disponível em: www.mec.gov.br/secad. Acesso em 28.3.2006b.

CASTELLS, Manuel. A questão urbana. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

COMÊNIO, João Amós. Didactica magna: tratado da arte universal de ensinar tudo a todos, 2a ed. Intr., trad. e notas Joaquim Ferreira Gomes. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1976.

GRAMSCI, Antonio. A questão meridional. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GRAMSCI, Antonio. Concepção dialética da história, 8a ed. Trad. Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1989.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere, 2a ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001, v. 1.

MARTINS, José de Souza (Org.). As coisas no lugar (Da ambigüidade à dualidade na reflexão sociológica sobre a relação cidade-campo). In: Introdução crítica à sociologia rural, 2a ed. São Paulo: Hucitec, 1986.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã, 5a ed. São Paulo: Hucitec, 1986.

SILVA, José Graziano da. Velhos e novos mitos do rural brasileiro. Revista Estudos Avançados, São Paulo, v. 15, n. 43, p. 37-50, set./dez. 2001.

SINGER, Paul. À guisa de introdução: urbanização e classes sociais. In: Economia política da urbanização, 7a ed. São Paulo: Brasiliense, 1980.

VALENTE, Ana Lúcia E. F. Usos e abusos da antropologia na pesquisa educacional. Proposições. Campinas: Unicamp, 1996.

VALENTE, Ana Lúcia E. F.. Agricultura familiar e recorte racial: desafio teórico e sócio-político no meio rural. Cadernos do Ceam, UnB, n. 17, p. 117-129, 2005.

VALENTE, Ana Lúcia E. F. Renovação analítica do “novo rural” e o ecletismo metodológico. Cadernos do Ceam, UnB, n. 25, p. 33-59, 2006.

VEIGA, José Eli. Cidades imaginárias. Campinas: Autores Associados, 2002.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 RURIS (Campinas, Online)

Downloads

Download data is not yet available.