Banner Portal
Education, gender and the life projects of the rural youth from Baixada de Salinas (RJ)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Rural youth
Education
Life projects

How to Cite

PEREIRA, Jorge Luiz de Goes. Education, gender and the life projects of the rural youth from Baixada de Salinas (RJ). RURIS (Campinas, Online), Campinas, SP, v. 2, n. 2, 2012. DOI: 10.53000/rr.v2i2.673. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ruris/article/view/16788. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

This article discusses the relationship between the educational project of the Escola-Familia (Ibelga) and life projects of young girls and boys of the Baixada de Salinas, state of Rio de Janeiro. It is a case study with 46 interviews: 20 girls and 26 boys, from 14 to 20 years old. Through their answers it can be stated that youths from Baixada de Salinas wants to go on working in agriculture, but not all of them. Agricultural-technical education may contribute also for the rural young people to grasp working opportunities in the cities.
https://doi.org/10.53000/rr.v2i2.673
PDF (Português (Brasil))

References

ABRAMOVAY, Ricardo et al. Juventude e a agricultura familiar: desafios dos novos padrões sucessórios. Brasília: Unesco, 1998.

BECKER, H. S. Métodos de pesquisa em ciências sociais, 4a ed. Rio de Janeiro: Hucitec, 1993.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Lisboa: Porto, 1994.

CALDART, Roseli S. Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola. Petrópolis: Vozes, 2000

CARNEIRO, M. J. O ideal rurbano: campo e cidade no imaginário de jovens rurais. In: SILVA, Francisco Carlos T. (Org.). Mundo rural e política: ensaios interdisciplinares. Rio de Janeiro: Campus, 1998, p. 94-118.

DURSTON, J. Estrategias de vida de los jóvenes rurales en América Latina. In: Juventude rural: modernidad y democracia en América Latina. Santiago de Chile: Cepal, 1996.

DURSTON, J. Juventude y desarrollo rural: marco conceptual y contextual. Serie Políticas Sociales, Santiago do Chile, Comisión Económica para América Latina y el Caribe, n. 28, 1998.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido, 14a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação básica, formação técnicoprofissional, requalificação e empregabilidade. In: Anais da 48a Reunião Anual da SBPC, PUC–SP, v. 1, 1996.

GALLAND, O.; LAMBERT, Y. Les jeunes ruraux. Paris: Inra/Éditions l’Harmattan, 1993.

HERNÁNDEZ, O. A. El Desarrollo Profesional Creador (DPC) como dimensión del proyecto de vida en el ámbito profesional, 2000. Disponível em: www.clacso.org/. Acesso em 12 nov. 2003.

OLIVEIRA, Edmar G. O lazer e a melhoria da qualidade de vida dos jovens rurais de São João Evangelista (MG). 2006. Dissertação (Mestrado) – Curso de Mestrado Profissional em Meio Ambiente e Sustentabilidade, Unec, Minas Gerais.

PEREIRA, Jorge L. G. Juventude rural: para além das fronteiras entre campo e cidade. 2004. Tese (Doutorado) – Curso de PósGraduação em Desenvolvimento, Sociedade e Agricultura, UFRRJ, Rio de Janeiro.

PESSOTTI, Alda Luzia. Escola-família: a pedagogia da alternância no meio rural. Fórum Educacional, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, abr./ jun. 1981.

RODRÍGUEZ, E. Los desafíos de fin de siglo y la problemática juvenil rural en América Latina. In: Juventude rural: modernidad y democracia en América Latina. Santiago de Chile: Cepal, 1996, p. 33-54.

ROTHMAN, F. D. O estudo de caso como método científico de pesquisa. In: 1o Simpósio de Economia Familiar. Economia familiar: uma olhada sobre a família nos anos 90. Viçosa: Imprensa Universitária, 1994, p. 994.

VELHO, Gilberto. Individualismo e cultura, 2a ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1987.

VELHO, Gilberto. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 RURIS (Campinas, Online)

Downloads

Download data is not yet available.