Studying possible emotional impacts in the remote cooperation of participants of virtual choirs
PDF

Palavras-chave

Coral
TIC
Emoção musical
Realidade virtual

Como Citar

AMATO, Daniel; NOVO JÚNIOR, José Eduardo Fornari. Studying possible emotional impacts in the remote cooperation of participants of virtual choirs. NICS Reports, Campinas, SP, v. 6, n. 20, p. 1–7, 2017. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/pas/index.php/nicsreports/article/view/171. Acesso em: 3 jul. 2024.

Resumo

Choir practice is a musical activity closely tied with time and space, where its singers members traditionally must be simultaneously in the same location at the same time. Recent advances in information and communications technologies (ICT) has allowed the creation of musical virtual reality environments such as in the project entitled “Virtual Choir”, by Eric Whitacre, where the participants of a choir are remotely located and sometimes hadn't even meet each other in person. This work seeks to theoretically explore the intervenient technological, methodological and musical impacts in the remote cooperation of singers participants of virtual choirs, as well as investigate what are the possible differences in the emotional state of their members. 

PDF

Referências

BAUMAN, Z. (2001). Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora.

BRITO, J. A. P. (2006). Cibercidadania: a virtualização na comunicação pública

contemporânea. Organicom: comunicação pública e governamental, São Paulo, v.3,

n.4, p.106-123, jan./jun. 2006. Disponível em:

<http://www.revistaorganicom.org.br/sistema/index.php/organicom/article/viewFile/58/

>. Acesso em: 14 mai. 2016.

CAMARGO, L. (1989). O que é lazer? 2 ed. São Paulo: Brasiliense, 1989.

CUNHA, N. (1987). A felicidade imaginada. São Paulo, SP: Brasiliense, 1987.

DUMAZEDIER, J. (1973). Lazer e cultura popular. São Paulo: Perspectiva, 1973.

FERRARI, P. (2007). Jornalismo digital. 2 ed. - São Paulo: Editora Contexto, 2007.

FORNARI, J. (2011). Um Processo de Criação Computacional Interativa de Notação

Musical. edição 06 da revista V!RUS, do grupo NOMADS.usp, seção Tapete.

(www.nomads.usp.br/virus). número 06, semestre 02 de 2011. Revista nomads.usp

ISSN 2175-974x. DOI 10.4237/virus_journal.

GARBIN, E. M. (2003). Cultur@as juvenis, identid@des e internet: questões atuais.

Revista Brasileira de Educação, Campinas, n. 23, p. 119-135, maio/jun./jul./ago.

GIL, A. C. (1995). Métodos e técnicas de pesquisa social. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1995.

GROUT, D. J.; PALISCA, C. V.. História da Música Ocidental. 5ª Ed. Lisboa–Portugal:

Gradiva, 2007.

JORDANIA, J. (2011). Why do People Sing: Music in Human Evolution. Logos, 2011

KENSKI, V. M. (2007). Educação e tecnologias. Campinas: Papirus editora, 2007.

LÉVY, P. (1996). O que é o virtual? São Paulo: Editora 34, 1996.

MARCELLINO, N. C. (1990). Lazer e educação. Campinas: Papirus, 1990.

MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. (1993). Quantitative and qualitative methods:

opposition or complementarity? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.9,

n.3, p. 239-262, jul/set, 1993.

MIRANDA, G. L. et al. (2007). Limites e possibilidades das TIC na educação. Sísifo .

Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 3, p. 41-50, 2007. Disponível em:

http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/30915238/dcart.pdf?

AWSAccessKeyId=AKIAJ56TQJRTWSMTNPEA&Expires=1463227870&Signature=

H7slReB2nalYAJI

vhF9d0ImdHU%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename

%3DLimites_e_possibilidades_das_TIC_na_educ.pdf>. Acesso em: 14 maio 2016.

PEREIRA, R. S. (2016). Second life: o lazer em um ambiente de sociabilidade na

internet. In: Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte, 15; Congresso

Internacional de Ciências Do Esporte, 2., Recife. Anais. Recife: CONBRACE,

p. 1-12. Disponível em:

http://www.cbce.org.br/docs/cd/resumos/056.pdf>. Acesso em: 19 maio 2016.

ROADS, C. (2016). Microsound. Cambridge: MIT Press. ISBN 0-262-18215-7. 2001

ROSS, A.. O resto é ruído: escutando o século XX. São Paulo: Companhia das Letras,

SCHWARTZ, G. M. (2003). O conteúdo virtual do lazer: contemporizando

Dumazedier. Licere, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 23-31, 2003.

SCHWARTZ, G. M.; AMATO, D. C. (2011). O movimento no canto coral: estética ou

necessidade? Acta Científica, Engenheiro Coelho, v. 20, n. 3, p. 93- 103, set/dez de

Disponível em: <http://revistas.unasp.edu.br/actacientifica/article/view/383>.

Acesso em: 13 maio 2016.

MONAGHAN, L. et al (2012). A Cultural Approach to Interpersonal Communication:

Essential Readings, Second Edition. Wiley-Blackwell

YOUTUBE. Eric Whitacre's Virtual Choir - 'Lux Aurumque', 2010. Disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=D7o7BrlbaDs>. Acesso em: 13 maio 2016.

YOUTUBE. Canal Accent Vocal Group., 2016. Disponível em:

<https://www.youtube.com/user/AccentVocal>. Acesso em: 13 maio 2016.

Creative Commons License
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 NICS Reports

Downloads

Não há dados estatísticos.