Abstract
This paper discusses the centrality of the classist status of the cinema considering the bourgeois ethos and the praxis that give his form and historical content. It highlights the strategic importance that cinema plays in aesthetic education of society to examine the issues related to ideology, considering the intersection of aesthetic and moral-ideological-political-economic educational dimensions.
References
BARBERO, J. M. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro, RJ: UFRJ, 1997.
BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: ______. Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política. v.1. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BERMAN, M. Tudo que é sólido desmancha no ar. A aventura da modernidade. São Paulo: Cia das Letras, 1987.
CHASIN, J. Marx. Estatuto ontológico e resolução metodológica. São Paulo: Boitempo, 2009.
DUAYER, J.; REIS, R. R. A atualidade do realismo crítico. Dois comentários sobre o cinema e a arquitetura no contexto de barbárie no ambiente cultural pós-moderno. In: Anais do Seminário internacional teoría crítica y marxismo occidental. Rosario, Universidad Nacional de Rosario, Argentina, 2013.
EL CINE. Su técnica y su historia. Biblioteca Hispania Ilustrada. Barcelona: 1984.
FRANCO, M. Cinema e educação, Imagem, Educação, Tecnologia. Rio de Janeiro, UFRJ, 1988.
HARVEY, D. Espaços de esperança. 2.ed. São Paulo: Loyolla, 2006.
JAMESON, F. Pós-modernismo. A lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996.
JAMESON, F. As marcas do visível. Rio de Janeiro: Graal, 1995.
KOSIK, K. A dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
LUKÁCS, G. Estética. v.4. Trad. Manuel Sacristán. Barcelona: Grijalbo, 1967.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social II. Trad. Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2013.
LUKÁCS, G. Arte e sociedade. Trad. Carlos Nelson Coutinho e José Paulo Netto. Rio de Janeiro: UFRJ, 2005.
LUKÁCS, G. Prolegômenos para uma ontologia do ser social: questões de princípios para uma ontologia hoje tornada possível. Trad. Lya Luft e Rodnei Nascimento. São Paulo: Editorial Boitempo, 2010.
LUKÁCS, G. Realismo crítico hoje. Trad. Carlos Nelson Coutinho. Brasília: Coordenada, 1969.
LUKÁCS, G. Introdução a uma estética marxista. Trad. Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto comunista. 14.ed. São Paulo, SP: Paz e Terra, 1998.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.
MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. Tradução: Maria Helena Barreiro Alves.
REIS, R. R. Cinema, multiculturalismo e dominação econômica. Revista Crítica Marxista, n.20, Campinas/Rio de Janeiro, Cemarx/Revan, 2005.
REIS, R. R. Os dois mundos de Alexander K. Classe, consumo e cultura em Adeus, Lênin. In: TEIXEIRA, I. A. de C.; LOPES, J. de S. M. (Orgs.). A diversidade cultural vai ao cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p.147-162.
REIS, R. R. O fetiche-cinema contra o cinema utopia. Cinema mercadoria, reificação e resistência. In ALIAGA, L.; AMORIM, H.; MARCELINO, P. (Orgs.). Marxismo. Teoria história e política. São Paulo: Alameda, 2011, p.291-304
REIS, R. R. Cinema. Estatuto ontológico, conhecimento e educação estética. In Anais do VII Colóquio Internacional Marx-Engels. Campinas, SP: Cemarx/Unicamp, 2012.
SAER, J. J. O democratismo totalitário pós-moderno. Folha de São Paulo, Caderno Mais, 21/10/2001, p.16. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs2110200113.htm. Acesso em: 21/10/2001. Baixado em: 21/10/2001.
VEDDA, M. La irrealidad de la desesperación. Estudios sobre Sigmund Kracauer e Walter Benjamin. Buenos Aires: Gorla, 2011.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2015 Ronaldo Rosas Reis